Monday, July 9, 2007

Manjalara: Watak Antagonis Sheila Rusli Menjadi

BIMBANG dengan tanggapan peminat menyebabkan kebanyakan pelakon terutama yang dikenali ramai ‘berat hati’ mahu menerima tawaran melakonkan watak antagonis.

Walaupun watak sedemikian sebenarnya lebih cepat meninggalkan kesan kepada penonton tetapi populariti diraih sebelum ini selalunya jatuh merudum kerana tidak lagi disayangi peminat.

Itulah yang dirasai pelakon dan pemenang anugerah Pelakon Komedi Terbaik di Festival Filem Malaysia Ke-17, Sheila Rusly atau Sheila, 36.

Tambahan pula wataknya dalam drama bersiri 75 episod, Manjalara sebagai Sahara, wanita yang berusaha merampas harta anak saudaranya kini sedang ditayangkan di slot Akasia, di TV3.

Ini bukan kali pertama Sheila membawakan watak antagonis. Sebelum ini, menerusi filem Pontianak Menjerit dia melakonkan watak wanita Siam yang mengatur pembunuhan pewaris harta seorang lelaki kaya yang pernah dikahwininya.

Lakonannya menerusi filem itu cukup meninggalkan kesan sehingga dia dicalonkan dalam kategori Pelakon Pembantu Wanita Terbaik di Festival Filem Malaysia Ke-18 namun tewas di tangan Ida Nerina.

Ditemui di sesi fotografi khas, kata Sheila, dia cukup takut dengan watak Sahara sehingga membuatkan dirinya sentiasa berada dalam keadaan tertekan.

“Bayangkan, kejahatan dalam diri Sahara amat kuat. Membaca skripnya saja membuatkan saya kecut perut. Bagi mengimbangi watak Sahara supaya tidak nampak keterlaluan saya terpaksa mengawalnya sendiri. Itu yang membuatkan saya berasa tertekan setiap kali berada di lokasi.

“Dalam waktu sama saya tidak mahu menonjolkan sepenuhnya sifat jahat yang ada dalam diri Sahara kerana bimbang di kemudian hari tiada apa lagi yang tinggal untuk penonton apabila tayangan Manjalara masuk ke episod lebih penting,” katanya yang masih sibuk di lokasi drama itu.

Tidak terhad kepada watak, kata Sheila, dialog untuk watak Sahara turut dikawal kerana tidak mahu nanti ia dikatakan keterlaluan dan memberikan nilai negatif kepada mereka yang menonton drama berkenaan.

“Sekiranya penonton membaca naskah asal skrip yang diberikan kepada saya mereka pasti bertanya wujud ke manusia yang sifatnya sejahat Sahara?

“Bagi mengelakkan perkara itu terjadi, saya sering berbincang dengan pengarah supaya skripnya diubah dan pemilihan ayat mahupun ungkapan yang mahu saya ucapkan saya lakukan sendiri mengikut kesesuaian,” katanya lagi.

Walaupun bimbang, namun kata Sheila, setakat ini penerimaan peminat mahupun penonton terhadap watak Sahara yang dilakonkannya cukup baik dan apa yang mengejutkan, ia tidak mempengaruhi penilaian mereka kepada dirinya.

“Saya rasa penonton kita sudah pandai menilai dan melihat lakonan saya sebagai Sahara hanyalah sekadar lakonan semata-mata.

“Sebelum ini saya ragu-ragu hendak keluar ke kawasan umum atau menemui orang ramai, bukan apa, bimbang insiden penonton meludah atau herdik pelakon watak jahat yang pernah berlaku sebelum ini turut terjadi kepada saya.

“Namun, apa yang berlaku sebaliknya apabila ada penonton memuji watak saya lakonkan. Cuma dalam memuji mereka tetap mengkritik watak Sahara yang dikatakan terlalu jahat sehingga menimbulkan rasa geram dalam diri mereka,” katanya.

Selain sibuk di lokasi penggambaran Manjalara, pada waktu sama Sheila Rusly sibuk mempromosikan buku masakan kedua yang dihasilkannya. Kali ini dia menghimpunkan 20 resipi masakan kerabu.

“Selain itu, saya baru selesai menjalani penggambaran rancangan masakan Citarasa Selebriti untuk musim ketiga. Seperti biasa ia dihasilkan sebanyak 21 episod dan akan disiarkan di Radio Televisyen Malaysia (RTM) pada Ramadan nanti.

“Bagi musim baru ini ramai artis popular terbabit, antaranya Erra Fazira, Fasha Sanda, Nurul Huda, Adibah Noor, Fazli Zainal, Que Haidar, Awal dan Diana Naim.

“Untuk mewujudkan kelainan, saya turut menjemput pasangan artis popular untuk masak bersama-sama saya seperti Lisdawati dan tunangnya, Fauzi Nawawi serta Siti Nordiana bersama suaminya juga pelakon, Faizal.

“Saya seronok sepanjang penggambaran siri Citarasa Selebriti ini dilakukan kerana pelbagai peristiwa lucu berlaku.

“Ada rakan artis yang sebelum ini kita tahu cukup cekap di dapur tetapi tidak tahu kenapa sewaktu rakaman hendak dilakukan masakannya tidak menjadi dan ada saja perkara tidak kena berlaku.

“Semua peristiwa menarik yang berlaku dalam rancangan ini turut saya gabungkan dalam satu episod dan ia boleh dilihat teman media apabila pelancaran rancangan ini dibuat. Seperti musim terdahulu, saya turut mengeluarkan buku resepi yang dihimpun menerusi rancangan ini dan pelancarannya akan dilakukan sekali gus,” katanya.
RP | CU | PH | RR | TCU | MFB | BM | BM | TAW | RM | SM | MLW | QL | QTS | SR | TR | TCR | HR