Wednesday, November 28, 2007

Amar perjuang konsep pop nasyid

Oleh Elya Khalilah Ismail

Hikayat Cinta sudah berada di pasaran, lancar buku 55 Silap Mata Mudah

NAMA Arif Muazzim Abdul Rahman mungkin tidak sinonim dengan peminat nasyid tanah air. Menjadikan nama penuhnya kepada akronim A.M.A.R, nyata, ramai peminat yang mengenali dirinya. Di awal kemunculan Amar yang dinobatkan sebagai penyanyi nasyid solo pertama Malaysia, lagu Nurul Iman berjaya melonjakkan namanya di persada nyanyian lagu nasyid.

Dua album yang dihasilkan ketika di bawah naungan Telaga Biru Sdn Bhd iaitu Kiasan Naluri dan Diari Rindu menampilkan konsep pop nasyid. Kini, setelah beralih kepada Hijjaz Records, dia tampil dengan konsep album yang sama.

Album terbarunya, Hikayat Cinta yang sudah pun berada di pasaran adalah album ketiga Amar dan yang pertama dihasilkan di bawah seliaan Hijjaz Records. Judul album ini diambil bersempena dengan salah satu lagu yang menggunakan judul yang sama.

“Hikayat Cinta berbeza dari album yang sebelum ini. Dua album saya yang terdahulu, adalah 100 peratus ciptaan saya. Untuk album yang ketiga ini, saya mengambil khidmat komposer profesional untuk mendapatkan sentuhan terbaik mereka di dalam album ini,” katanya yang ditemui pada majlis pelancaran album baru-baru ini.

Album ini memuatkan lapan lagu hasil susunan muzik dari pemuzik profesional seperti Eddie Marzuki, Firdaus dan Along Exists. Amar turut menyumbangkan tiga lagu hasil ciptaannya iaitu Remaja Kita, Amani dan Kenangan Bersama. Antara lagu lain yang dimuatkan dalam album ini ialah Hikayat Cinta, Pemergian, Harap Kasihnya, dan Bayangan Semalam.

Penerbit yang bekerjasama dalam menghasilkan album ini ialah Isman Nadim Hijjaz, Munif Ahmad Hijjaz, Faizal Osman, Saiful Mestica, Along Exist, Achik dan Amar sendiri.

Album yang mengambil masa selama enam bulan untuk disiapkan termasuk proses pengumpulan bahan, Amar turut menyanyikan semula lagu yang dahulunya dinyanyikan oleh Allahyarham Sudirman, Apa Khabar Orang Kampung. Ditanya mengapa menampilkan lagu lama yang dirasakan tidak mempunyai ciri-ciri lagu nasyid, Amar berkata albumnya kali ini ada pelbagai irama dan ia dicadangkan oleh syarikat rakamannya sendiri.

“Hijjaz Records yang mencadangkan agar saya memasukkan lagu ini yang sudah diubah susunan muziknya. Saya terima saja lagu yang dipilih kerana sesi pemilihan lagu dilakukan oleh Hijjaz Records. Lagipun, kami mengutamakan lirik yang baik dan ingin mencari satu lagu irama Malaysia. Jadi, pemilihan lagu ini bersesuaian dengan album saya yang mengetengahkan kepelbagaian irama,” katanya yang sudah pun menamatkan pengajiannya dalam jurusan Undang-undang di UIAM.

Sambutan peminat yang diterima untuk album pertama dan keduanya yang terjual sebanyak 20 ribu dan 15 ribu unit, Amar mengharapkan album ketiganya ini bakal mendapat tempat di hati peminat.

Kebanyakan artis di Malaysia lebih gemar untuk menyenaraikan diri mereka ke dalam bidang perniagaan. Namun, perubahan masa merubah banyak perkara termasuk persembahan seseorang artis itu. Selain melancarkan album terbarunya, Amar turut melancarkan buku hasil tulisannya mengenai silap mata yang berjudul 55 Silap Mata Mudah.

Sementara itu Pengarah Urusan Hijjaz Group Sdn Bhd, Mohd Sharudin Dawam berkata bakat yang ada pada Amar tidak akan disia-siakan mereka.

“Kami mementingkan artis rakaman yang bukan saja boleh menguasai pelbagai bidang, malah kami mementingkan akademik dan contoh terdekat adalah Amar. Dia bukan saja memiliki bakat dalam nyanyian, malah dia seorang yang berbakat dalam bidang silap mata, penulisan buku dan lirik selain bertugas sebagai penyelaras muzik di Hijjaz Records,” katanya yang melancarkan album dan buku terbaru Amar.

Pelancaran buku silap mata yang menjadi kebanggaan Amar ini adalah buku silap pertama yang diterbitkan di Malaysia terbitan PTS Millennia Sdn Bhd. Menariknya mengenai buku ini, Amar berkongsi dengan peminat silap mata dengan teknik bergambar silap mata mudah, bukan lagi bukan yang dipenuhi dengan tulisan. Buku ini sesuai kepada semua peringkat umur yang meminati seni silap mata ini.

“Teknik yang ada dalam buku ini mudah untuk dipelajari kerana selain dipenuhi gambar, terdapat juga penerangan untuk setiap teknik silap mata. Buku ini tidak tertumpu kepada kanak-kanak saja tapi kepada semua golongan dan peringkat umur kerana dari sinilah mereka mahu mempelajari teknik mudah sebelum ke peringkat lebih tinggi,” kata Amar yang mula terbabit secara serius dalam persembahan silap mata sejak lima tahun lalu.

Sumber: Berita Harian
RP | CU | PH | RR | TCU | MFB | BM | BM | TAW | RM | SM | MLW | QL | QTS | SR | TR | TCR | HR