Tuesday, May 29, 2007

Gang Starz: antara patriotisme dan bakat

GANG Starz merupakan program TV realiti tempatan yang menyediakan hadiah berupa wang tunai paling lumayan berjumlah AS$100,000 (RM340,000) untuk habuan juaranya.

Hadiah yang lumayan itu tentunya mampu untuk mendorong para peserta bersaing dengan lebih bersungguh-sungguh.

Apatah lagi pertandingan yang menampilkan peserta secara berkumpulan itu disertai oleh tiga negara iaitu Malaysia, Indonesia dan Singapura.

Sebab itu, tidak hairanlah Gang Starz hanya menampilkan para peserta yang cukup berbakat bagi mewakili negara masing-masing.

Tiga peserta Gang Starz iaitu The Lima serta Mendua dari Indonesia, manakala Flava dari Malaysia sudahpun menempah tiket ke pertandingan akhir program itu yang akan diadakan di Stadium Malawati, Shah Alam, Selangor pada 17 Jun ini, pukul 9 malam.

Gang Starz menentukan juaranya berdasarkan 50 peratus undian khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada para penonton, sementara 50 peratus lagi menerusi pemilihan panel juri tempatan.

Pada pertandingan itu, para peserta dari Malaysia boleh dikatakan lebih bernasib baik berbanding peserta lain terutamanya dari Indonesia.

Ini kerana, undian SMS daripada para penonton hanya dapat diterima di negara ini kerana siaran langsung Gang Starz pada setiap minggu tidak dapat diikuti di Indonesia.

Kalaulah faktor itu diambil kira, secara logiknya undian SMS para penonton sepatutnya lebih memihak kepada para peserta dari negara kita.

Tentunya ramai kawan-kawan dan saudara-mara para peserta dari negara kita yang akan menghantar SMS bagi memilih juara pada program tersebut.

Sayangnya, keadaan itu tidak berlaku dalam Gang Starz, sebaliknya The Lima dari Indonesia pula yang sentiasa mendahului carta sebagai peserta paling banyak menerima undian SMS daripada para penonton hampir pada setiap minggu.

Fenomena itu seakan-akan menggambarkan para penonton kita semakin matang dan hanya memilih peserta yang berbakat sahaja tanpa dipengaruhi oleh batas negara ataupun rumpun bangsa.

Kalau itulah penilaian yang dapat disimpulkan, pada masa sama kita juga seolah-olah menafikan bakat para peserta dari Malaysia yang terbukti tidak kurang hebatnya berbanding The Lima dan Mendua.

Colabr8 yang berasal dari Pulau Pinang misalnya, juga mempunyai gaya yang tersendiri selain persembahan mantap, cuma ada kalanya undian SMS para penonton yang turun naik kurang memihak kepada mereka.

Malah, bakat dan saingan yang ditunjukkan oleh para peserta dalam usaha untuk memburu gelaran juara juga dilihat agak seimbang.

Selain itu, kita semua juga tentunya mengetahui bahawa tiga juri tetap Gang Starz iaitu Arab, Vernon Kerdit dan Maple Loo ketiga-tiganya merupakan rakyat Malaysia.

Jika diteliti senario itu, secara kasarnya kita sepatutnya tidak menghadapi masalah untuk mengangkat juara Gang Starz musim pertama terbitan TV3 itu daripada kalangan peserta tempatan.

Sebabnya, kuasa penentu juara Gang Starz bukan sahaja berada di hujung jari para penonton di negara ini melalui undian SMS, tetapi ia juga terletak atas pemilihan para juri kita sendiri.

Dalam hal itu, para pengundi SMS kita seharusnya bijak memilih peserta yang benar-

benar berbakat sahaja selain tidak mengetepikan semangat berunsur patriotik yang sepatutnya terbenam di hati mereka.

Begitu juga dengan sikap para juri kita yang sepatutnya tidak membanding-bandingkan bakat peserta kita dengan peserta dari Indonesia.

Perumpamaan seperti ‘kera di hutan disusukan, anak sendiri mati kelaparan’ sepatutnya tidak timbul lagi dalam dunia hiburan tempatan jika kita mahu bakat seni kita ‘duduk sama rendah, berdiri sama tinggi’ dengan orang luar.

Malah, saya juga amat takut untuk membayangkan nasib yang akan menimpa para peserta dari Malaysia jika pertandingan Gang Starz dengan konsep penjurian yang sama diadakan di Indonesia.

Bayangkan, dengan jumlah penduduk melebihi 200 juta orang ditambah lagi dengan semangat patriotik mereka yang sangat tinggi, saya yakin para penonton di negara seberang itu akan menggunakan sepenuhnya kekuatan tersebut jika mendapat peluang.

Usahlah dipertikaikan semangat patriotik yang sangat tinggi di kalangan rakyat Indonesia kerana sejarah sejak zaman penjajahan Belanda di sana lagi telahpun membuktikannya.

Selama ini sudahlah berbilion ringgit pengaliran duit kita keluar saban tahun ke Indonesia disebabkan kemasukkan pekerja dari negara tersebut sama ada secara halal ataupun pendatang asing tanpa izin di negara kita.

Justeru, kita tentunya tidak mahu berlaku satu lagi pengaliran wang keluar negara jika peserta dari Indonesia yang muncul juara dan membawa pulang RM340,000 ke negara mereka.

Sebab itu, dalam hal ini kalaulah bukan kita yang menentukan peserta Gang Starz mana yang akan menjadi juara dan penghibur dalam dunia hiburan tempatan pada masa depan, siapa lagi?
RP | CU | PH | RR | TCU | MFB | BM | BM | TAW | RM | SM | MLW | QL | QTS | SR | TR | TCR | HR