Tuesday, May 29, 2007

Manjalara: Abby berjaya menjiwai watak Zsa-Zsa

Abby terpaksa buat kajian, keluarkan pakaian lama ketika bersama kumpulan Elite demi menghidupkan watak ganjil

Karakter Zsa-Zsa yang dramatik, emosi, ceria dan manja dibawakan Abby Abadi dalam telenovela Manjalara begitu ‘menjadi’ sekali gus pelakon itu berjaya keluar dari imej Ketua Inspektor Aleeza dalam drama Gerak Khas.

Tanpa membelakangkan kewibawaan watak Aleeza dalam drama kepolisan itu, Abby membuktikan dia pelakon serba boleh asalkan pengarah memberi kepercayaan kepadanya untuk membawakan sesuatu watak itu.

Tidak keterlaluan jika dikatakan Zsa-Zsa antara daya penarik Manjalara selain jalan ceritanya yang menarik. Kekuatan lakonan Abby juga dibantu oleh kehebatan pelakon lain yang turut membintangi drama itu seperti Sheila Rusly (Sahara), Mustapha Kamal (Johan), Emelda Rosmila (Manjalara), Jehan Miskin (Iskandar), Zuliana Aziz, Raja Farah, Radhi Khalid, Aziz Satar dan Faizal Yusup.

Drama arahan Kabir Bhatia itu disiarkan di TV3 menerusi slot Akasia. Ia dihasilkan sebanyak 75 episod dan dipancarkan setiap Isnin hingga Khamis, selama sejam mulai 6.30 petang.

Secara ringkasnya, Zsa-Zsa adalah ibu saudara kepada Manjalara. Apabila ibu dan bapa Manjalara meninggal dunia lakonan Rozita Che Wan dan Azhar Sulaiman, Zsa-Zsa sangat mengambil berat terhadap Manjalara yang selalu menjadi mangsa kekejaman Sahara kerana perebutan harta.

Menurut Abby, dengan kemunculannya dalam Manjalara maka tercapailah impiannya untuk membuktikan dia pelakon versatil. Katanya, untuk watak Zsa-Zsa dia berusaha untuk keluar dari karektor Aleeza.

Sebaik saja Kabir menawarkannya watak itu, hampir sebulan dia membuat kajian untuk merealisasikan watak Zsa-Zsa yang manja dengan imej tersendiri.

“Kononnya Zsa-Zsa pernah menjadi penyanyi dan pelakon popular pada awal 80-an sezaman dengan Noor Kumalasari, Zaiton Sameon dan Ogy Datuk Ahmad Daud.

“Pada zaman persekolahan dia pernah bercinta dengan Johan tetapi akhirnya Johan mengahwini Sahara. Maka timbulah konflik Sahara mencemburinya kerana Zsa-Zsa tidak pernah berputus-asa menggoda Johan.

“Saya memang tidak sabar untuk membawakan watak Zsa-Zsa. Saya berusaha mencipta kelainan pada karakter itu. Bagi menampilkan perbezaan, karakter seperti Zsa-Zsa belum pernah ditonjolkan dalam drama tempatan.

“Cara berpakaian Zsa-Zsa juga mesti kelihatan pelik. Walaupun bukan lagi artis, Zsa-Zsa tetap mengutamakan penampilan yang adakala kelihatan berlebihan dengan topi besar dan berstokin.

“Saya turut memberi jiwa kepada setiap dialog yang dilafazkan supaya penonton melihat saya sebagai Zsa-Zsa dan bukannya Aleeza. Dengan kelainan yang saya cuba bawakan itu, saya mahu penonton sentiasa menantikan kemunculan watak Zsa-Zsa dalam Manjalara,” katanya.

Walaupun berpuas hati dengan lakonannya, namun Abby sedar bukan mudah berlakon komedi meskipun hampir 13 tahun menceburi dunia seni. Namun, pengalaman menguatkan hatinya dengan cuba beraksi selamba saja.

“Hendak buat orang ketawa bukan sekadar melafazkan dialog tetapi gerak geri pun penting. Ada ketika saya sendiri tidak sedar apa saya buat kerana ketika berlakon idea datang spontan.

“Pening juga memikirkan idea yang hendak diselitkan dalam setiap babak membabitkan Zsa-Zsa. Tetapi apabila krew, jurusolek artis, pembantu pengarah dan pengarah sendiri terhibur, bermakna babak lakonan saya itu menjadi dan saya sendiri dapat merasai kepuasannya,” katanya.

Abby atau nama sebenarnya Arbai’yah Abdul Manan berkata dia cipta sendiri imej Zsa-Zsa. Untuk penggambaran blok kedua drama itu pada 27 Mei ini, Abby bersiap-sedia dengan idea baru untuk menyerlahkan lagi penampilan Zsa-Zsa.

“Demi watak itu juga saya sanggup berhabis mencari pakaian sesuai. Saya juga keluarkan baju lama yang pernah dipakai ketika bersama kumpulan Elite dan pakaian sewaktu pergi ke majlis anugerah.

“Pakaian Zsa-Zsa mesti kelihatan janggal sehingga membuatkan orang memandangnya berkali-kali seperti stokin panjang warna merah menyala dan berbunga-bunga,” katanya.

Jelasnya lagi, dalam telenovela itu dia kemudiannya berkahwin dengan peguam, lakonan Radhi Khalid kerana kecewa menunggu Johan. Walaupun watak Radhi muncul sesekali saja, namun Abby akui suka digandingkan dengan Radhi.

“Untuk menimbulkan keserasian, saya dan Khalid selalu berbincang. Radhi memang versatil. Berilah apa saja watak kepadanya pasti dia boleh buat. Manalah tahu semoga dengan kejayaan watak Zsa-Zsa membuka pintu rezeki saya lebih luas dan dapat berlakon filem pula.

“Mengikut perancangan awal, saya berhasrat merakamkan lagu solo untuk dijadikan lagu tema Manjalara, tetapi disebabkan jadual kerja padat, impian itu tidak kesampaian,” katanya.
RP | CU | PH | RR | TCU | MFB | BM | BM | TAW | RM | SM | MLW | QL | QTS | SR | TR | TCR | HR