Monday, May 28, 2007

Mila AF5: Layak Menang atau Konspirasi ASTRO ?

Norsyarmilla Jirin atau Mila mendapat undian terbanyak sekali gus dijulang sebagai juara.

Tuah buat gadis berusia 19 tahun dari Pulau Pinang itu kerana dalam sekelip mata dia memperoleh hadiah keseluruhan bernilai hampir RM400,000 termasuk sebuah kereta Toyota Vios dan kondominium di A’Famosa Resort, Melaka.

Bagi yang mengikuti perkembangan turun naik undi SMS setiap minggu, mereka tertanya-tanya, ‘‘Kenapa Mila menang?’’

Pertanyaan yang sama juga ditanyakan oleh banyak orang tentang kesahihan jumlah undi SMS untuk seseorang peserta. Ini membuka ruang untuk khalayak membuat tanggapan liar tentang ketelusan undi SMS ini.

Antaranya siapa menyangka dengan peratus undian tercorot untuk Mila pada konsert mingguan menjadi sebaliknya semasa berlangsung konsert akhir di Stadium Putera Bukit Jalil Sabtu lalu.

Adakah benar Mila bertuah kerana seperti yang dilaporkan kebanyakan akhbar, pengundi lebih bijak memilih pemenang AF pada tahun ini? Berbanding sejak AF1 diperkenalkan pada tahun 2003, corak pemilihan pemenang adalah lebih tertumpu kepada personaliti dan tidak melihat aspek bakat.

Bukan menafikan hakikat juara-juara AF sebelum ini berkemampuan tetapi itulah hakikatnya yang harus diterima kerana AF memberi kuasa kepada penonton untuk membuat pemilihan melalui SMS.

* Kemenangan Mila diprogramkan?

Pemilihan pemenang pada tahun ini walaupun tiada prejudis namun ada yang mula bercakap keputusan pada konsert akhir lalu bagaikan sudah dirancang.

Antara tanggapan liar ialah pihak Astro dikatakan ingin mengubah ‘angin’ dengan memberi kemenangan kepada peserta wanita kerana selama ini peserta lelaki yang mendominasi program itu. Pemenang sebelum ini ialah Vince (AF1), Zahid (AF2), Mawi (AF3) dan Faizal (AF4).

Kalau dilihat sejarah AF sebelum ini, peserta lelaki mempunyai harapan yang lebih untuk kekal di dalam AF berbanding peserta wanita kerana ada teori bahawa yang banyak mengundi adalah wanita. Lelaki lebih banyak mengomel tetapi sangat ‘‘berhemah’’ untuk membelanjakan SMS kepada AF.

Maka untuk AF5 timbullah dakwaan kononnya SMS penonton disekat bagi memberi ruang peserta perempuan menjulang gelaran nombor satu pertandingan itu.

Turut dipersoalkan apakah bukti untuk mengesahkan undian SMS adalah telus kerana ada pihak mendakwa pada dasarnya sistem SMS boleh disekat.

Mereka juga bertanya siapakah juruaudit bertauliah dari luar yang dilantik bagi mengesahkan peratusan undi antara beberapa perkara yang turut dibangkitkan peminat.

Oleh kerana faktor-faktor tersebut, usaha mencari kelainan bagi memecah tradisi memilih peserta wanita memenangi tempat pertama program itu terlaksana. Hasil daripada pemilihan yang dikatakan kerana konspirasi itu, Mila menggondol juara.


* Itu tohmahan tidak berasas – Astro

Astro sudah pasti menolak dakwaan ini sebaliknya tetap dengan pendirian mereka keputusan yang diumumkan lalu adalah telus.

Pengarah Eksekutif, Astro Entertainment Sdn. Bhd. Zainir Aminullah menganggap dakwaan tersebut satu tohmahan yang tidak berasas semata-mata menjatuhkan kredibiliti program tersebut.

Sejak AF1 diadakan lima tahun lalu, kiriman SMS yang diterima adalah telus dan keputusan pemenang pada tahun ini adalah kehendak peminat.

Kata Zainir, penonton rancangan itu lebih ‘cerdik’ selepas lima tahun menyaksikan program itu dikendalikan. Maka tidak timbul soal keputusan yang berpihak kepada Mila itu diprogramkan oleh pihak Astro.

‘‘Tidak benar dakwaan yang mengatakan kami hendak memenangkan Mila kerana apa yang dilihat pada konsert akhir lalu adalah keputusan yang dipilih sendiri oleh penonton.

‘‘Malah ramai yang meramalkan gadis itu akan menang berdasarkan kepada bakat dan juga populariti yang diraih pada saat-saat akhir,’’ kata Zainir menepis dakwaan berkenaan.

Zainir mengambil contoh kemenangan Mila sebagaimana diramalkan sebelum konsert akhir turut berlaku kepada Zahid dan Mawi pada musim kedua dan ketiga rancangan tersebut.

Di dalam AF2 dan AF3 itu peminat dan media meramalkan penyanyi itu akan mengungguli gelaran juara dan ia terbukti sehingga konsert akhir berlangsung.

Maka soal kemenangan dirancang untuk AF5 kali ini tidak sepatutnya ditimbulkan sama sekali kerana penggemar rancangan itu semakin matang untuk melihat mereka yang menang adalah kerana bakat dan bukannya emosi.

Membayangkan AF untuk musim akan datang akan diteruskan, kata Zainir, perubahan terhadap isi kandungan rancangan itu sedang dikaji untuk mengelak penonton berasa bosan.

Ini kerana sejak AF1 hingga musim lalu, Akademi Fantasia semakin hambar selain paling banyak menerima kritikan. Satu formula baru akan diperkenalkan termasuklah ‘memperbaharui’ kejutan agar ia tidak menjadi hambar.

Selain itu hos baru yang akan menggantikan Aznil Nawawi juga akan dipastikan mampu untuk mengendalikan rancangan itu lebih baik.

Bangga dengan peningkatan 7 peratus jumlah penonton tahun ini iaitu kira-kira 2,906,000 berbanding tahun lalu (2,712,00), Zainir melihat program AF sedikit sebanyak memberi keuntungan kepada stesen penyiaran itu terutamanya dalam usaha menambahkan lagi jumlah pelanggan.
RP | CU | PH | RR | TCU | MFB | BM | BM | TAW | RM | SM | MLW | QL | QTS | SR | TR | TCR | HR