Monday, September 17, 2007

Anuar mangsa prejudis


Semuanya gara-gara penyanyi bersuara lantang ini menggunakan khidmat komposer Indonesia untuk hampir keseluruhan penerbitan albumnya. Ada penggiat seni, khususnya komposer dan penulis lirik meluahkan rasa terkilan dan tidak puas hati. Mereka menuduh Anuar memperlekehkan kebolehan anak tempatan, apatah lagi kos pembikinan albumnya mencecah angka yang sangat tinggi hingga boleh menghasilkan lima album.Ternyata adik penyanyi Ziana Zain ini kecewa dengan tohmahan melulu itu, namun menerimanya dengan tenang.
Bagi Anuar, dia tahu apa yang dilakukanya itu tidak salah, malah satu usaha memberikan yang terbaik. “Saya tidak faham kenapa perlu marah. Seharusnya sebagai penggiat seni, kita perlu mengkaji apa yang membuatkan pendengar suka lagu-lagu band dari Indonesia.“Sepatutnya kita mengambil cabaran itu untuk memperbaiki kelemahan, bukannya menuding jari pada orang lain. Kalau kita lihat, artis Indonesia yang masuk ke sini kebanyakannya penyanyi berkumpulan dan bukannya solo. “Industri kita ketandusan artis lelaki yang berkualiti bukan disebabkan artis kita tidak bagus, tetapi ketakutan syarikat rakaman mengetengahkan bakat mereka,” katanya.
Anuar yang menyandarkan album terbarunya, Anuar Zain, selepas lima tahun menanti berkata, artis tempatan tidak perlu rasa tergugat dengan kehadiran artis negara sebarang sekiranya mereka berusaha menghasilkan album yang bagus.“Saya mendapatkan khidmat komposer dari seberang hanya sekadar mencari kepuasan dalam berkarya. Kali terakhir saya menghasilkan album pada 2002 dan untuk menanti kelahiran album ini, saya harus menunggu lima tahun.
“Saya mendapatkan khidmat komposer Indonesia kerana mahu menghasilkan yang terbaik. Apabila saya sendiri sebagai penyanyi puas, bermakna peminat yang mendengarnya juga puas.

“Terus-terang saya katakan, album ini bukan prejudis bangsa sendiri, sebaliknya saya memilih yang terbaik pada masa itu dan kebetulan tujuh lagu yang dihasilkan komposer Indonesia memikat saya,” katanya.Katanya, ada lebih 200 lagu diterimanya dalam tempoh tiga tahun tetapi dia pilih hanya yang terbaik sesuai dengan konsep album dan imej lagu-lagunya.“Kebanyakan lagu itu mempunyai muzik yang bagus cuma tidak menepati konsep saya. Boleh, kalau hendak dinyanyikan juga lagu yang diberikan itu takut orang lihat konsep album saya tidak terarah.“Dalam usia begini, saya harus lebih serius dan fokus apa yang saya inginkan sebagai penyanyi. Setiap album haruslah baik dari semasa ke semasa.
“Sebab itulah saya berani melabur wang yang besar semata-mata untuk album ini. Sebabnya kerana saya mahukan yang terbaik. “Tidak gunalah jika saya membelanjakan wang yang banyak semata-mata untuk menjaga hati dan mengikut telunjuk orang lain.“Buat peminat tersayang, saya berharap sangat semua yang mendengar album ini menghargainya, tidak kira siapapun yang terbabit dalam pembikinan album ini termasuklah komposer tempatan,” katanya.Anuar menambah, pengalaman menerbitkan album ini bukan saja mendewasakan dirinya, malah membuatkan dia lebih kreatif dan menghargai penat lelah semua orang yang menjayakan album itu.Tiga komposer tempatan yang terbabit dalam pembikinan album di bawah penerbitan Anuar Zain Network Sdn Bhd ialah Azalia, Sharon Paul dan Omar K.
Manakala Indonesia dibarisi Numata, Sumantri Limen, Andririanto, Irwan Simanjuntak dan Tohpati.Semua ini nana besar yang pernah terbabit dalam pembikinan album artis popular Indonesia seperti Rossa, Glenn, TT Dj, Rio Febrian, Marcell, Kris Dayanti dan Ruth Sahanaya. Berhubung single pertamanya, Lelaki Ini, yang dikatakan kisah cinta antara lelaki dengan lelaki, Anuar menjelaskan lagu itu bersifat sejagat.“Saya langsung tidak pernah memikirkan hal itu kerana sewaktu Numata menyerahkan lagu ini, saya terus jatuh cinta terutama pada melodi lagu itu.“Terpulang kepada peminat mentafsirkannya kerana cinta yang digambarkan dalam lagu ini bersifat universal.
Anda boleh mendedikasikannya kepada bapa sekalipun,” katanya.Mengenai persiapan menyambut Ramadan, Anuar masih belum sempat memikirkannya kerana mahu memastikan kejayaan album ini terlebih dulu. Katanya, apa yang pasti, setiap tahun dia seboleh-bolehnya menyambut Aidilfitri secara sederhana.Mengenai soal hati pula, penyanyi yang popular dengan lagu Bila Resah ini berkata, dia akan mengumumkan hari bahagianya apabila bertemu calon sesuai tetapi, katanya, buat masa ini dia masih belum menemui teman istimewa.“Saya terlalu sibuk. Jangan risau, jika ada calon isteri saya akan mengumumkannya,” katanya.
PROFIL
NAMA SEBENAR: Shahrul Anuar Zain
NAMA GLAMOR: Anuar Zain
USIA: 37 tahun
STATUS: Bujang
ASAL: Kampung Simpang, Merlimau, Melaka
ADIK BERADIK: Anak kedua daripada lima beradik
ALBUM: Anuar Zain (1998), Anuar Zain (2003), album kompilasi (2003)
LAGU POPULAR: Kembalilah Kasih, Keabadian Cinta
ANTARA ANUGERAH: Penyanyi Lelaki Popular (Anugerah Planet Muzik Singapura (2003), Vokal Lelaki Terbaik dan Song Of The Year - Keabadian Cinta (AIM 2003) dan Vokal Lelaki Pilihan (Anugerah Era 2003)
Sumber : Metro
RP | CU | PH | RR | TCU | MFB | BM | BM | TAW | RM | SM | MLW | QL | QTS | SR | TR | TCR | HR