Monday, September 17, 2007

Sheila Rusly kembali kendali program Cita Rasa Selebriti


DUNIA masakan memang cukup sinonim dengan pelakon dan pengacara bermulut bertih jagung ini. Bukan saja handal di dapur malah kehebatan Sheila Rusly dalam seni kulinari ini sudah dibuktikan menerusi program televisyen dan juga buku masakan. Jika sebelum ini Sheila sudah pun memiliki dua buah buku resipi dan dua buah program televisyen, kali ini isteri kepada pengarah Jinggo ini muncul dengan buku Cita Rasa Selebriti 2 dan juga program masakan yang menggunakan judul yang sama untuk kali ketiga. Begitulah rutin Sheila setiap kali menjelangnya bulan Ramadan. Saban tahun terpampanglah wajahnya di kaca televisyen mengacarakan program Cita Rasa Selebriti dan pada masa yang sama buku resipi yang dipetik dari program itu turut berada di pasaran.

Selasa lalu, bertempat di Restoran Saloma di Jalan Ampang berlangsunglah majlis pelancaran buku resipi milik ibu kepada dua cahaya mata lelaki itu dalam suasana yang cukup meriah dan santai bertemakan rona merah menyala. Menariknya hampir keseluruhan tetamu yang diundang termasuk selebriti popular tanah air hadir dengan mengenakan pakaian berwarna garang itu. Antara yang kelihatan Linda Onn bersama teman tapi mesranya, Fahrin Ahmad, Yusni Jaafar, Siti Nordiana dan suaminya Faizal, Fazli Zainal, Farawahida, Rozita Che Wan, Awal Ashaari, Que Haidar, Lan Pet Pet, seniwati Mariani serta Dina. Menyingkap jadual Sheila yang begitu ketat apatah lagi menjalankan tugas sebagai seorang isteri, ibu serta selebriti yang menuntut bukan sedikit masa emasnya, terdetik di fikiran di mana wanita ini mendapat kekuatan untuk menghasilkan buku resipi seperti ini.

"Kekuatan saya apabila melihat buku Edisi Pertama Cita Rasa Selebriti mendapat sambutan menggalakkan daripada pembaca. Untuk Edisi Pertama buku itu saja sebanyak 20 ribu sudah terjual dan kini cetakan kedua sedang menanti. "Syukur kepada Tuhan dengan rezeki yang diberi. Betullah kata orang kalau kita rajin bersedekah, Tuhan akan membalas balik. Duit royalti yang saya terima dari penjualan buku edisi pertama ini saya sedekahkan kepada mereka yang memerlukan. Dan Alhamdulillah, saya terus dikurniakan rezeki daripada Tuhan," ujar Sheila yang bakal menyambut usia ke-36 tahun 18 September ini. Jelasnya, resipi yang dipaparkan bukanlah siaran ulangan dan apa yang mengagumkannya adalah kebanyakan selebriti yang diundang memang pandai memasak. "Kebanyakan resipi ada yang saya berikan dan ada juga yang mereka sumbangkan sendiri. Yang pasti mereka ini saya lihat memang tidak kekok ke dapur dan handal dalam bab memasak ini," pujinya.
Mengenai pembikinan program itu yang kini memasuki tahun ketiga, Sheila berkata dia bersyukur kerana tidak berlaku sebarang masalah dan semuanya dapat diselesaikan dalam jangka masa yang ditetapkan iaitu sebulan. "Memandangkan ini pengalaman kami yang ketiga, alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar seperti yang dirancang. Kami mendapat kerjasama yang amat baik dari artis yang diundang. "Setiap selebriti ada karakter mereka sendiri dan mereka inilah yang membantu saya menghidupkan lagi program ini. Contohnya, Awal Ashaari. Sewaktu mengendalikan rancangan ini, dia pula yang ‘terover’ menjadi pengacara. Memang kelakar," cerita Sheila sambil tertawa.
Tambah Sheila lagi, pengalaman yang dilalui bersama selebriti undangan memang menyeronokkan apatah lagi program itu dibuat ala rancangan bual bicara. "Program Cita Rasa Selebriti bukan sebuah program masakan semata-mata tetapi kami selitkan juga temu bual kami dengan selebriti terbabit. "Bagi saya, apabila temu bual itu dijalankan oleh selebriti sendiri, sekurang-kurangnya wujud keselesaan sesama kami dan mungkin setiap isu yang diperbualkan itu akan menjadi lebih menarik. "Dan saya juga menyentuh beberapa topik dari aspek yang berbeza. Contohnya bagaimana pandangan ibu Erra Fazira apabila jodoh anaknya itu tidak berpanjangan. Iyalah, ibu mana yang suka melihat anaknya tidak bahagia.
Kita tanyakan perkara itu kepada Erra sendiri. Banyak lagi episod menarik dan saya akui memang dramatik dan bersesuaian dengan suasana Ramadan,” jelas pelakon berkarakter ini. Ditanya mengenai konsep terjah yang digunakan dalam program itu, Sheila berkata perkara itu memang berlaku. "Sebenarnya kita sudah maklumkan terlebih awal kepada selebriti yang diundang mengenai perkara itu. Cuma mereka tidak tahu bila kami akan terjah ke rumah mereka. Jadi disebabkan itu berlakulah pelbagai insiden yang melucukan," katanya. Pada majlis itu tetamu yang hadir turut dihiburkan dengan tayangan di sebalik tabir pembikinan rancangan Cita Rasa Selebriti dan demonstrasi masakan pengat pisang dan nangka oleh Sheila sendiri.
INFO:> Mula ditayangkan 13 September lalu
> Disiarkan setiap hari Isnin hingga Jumaat jam 12.30 tengahari di RTM1
> Ada 21 episod dan membabitkan 25 orang artis
> Antara artis yang terbabit Fasha Sandha, Adibah Noor, Linda Onn, Aida Razdwill dan suami, Joe Razwill, Yusni Jaafar, Siti Nordiana dan suami, Faizal, Fazli Zainal, Farawahida, Rozita Che Wan, Awal Ashaari, Que Haidar dan Dina.
Sumber : Berita Harian
RP | CU | PH | RR | TCU | MFB | BM | BM | TAW | RM | SM | MLW | QL | QTS | SR | TR | TCR | HR