Sunday, September 30, 2007

Bukan salah kami – Deejay Suria FM

Kumpulan Spider lari meninggalkan konti stesen radio Suria FM menjadi isu dan perdebatan. Puncanya deejay yang mengendalikan program Suria Drive In Blog Petang iaitu Tuah dan Zaff dikatakan tidak membuat persediaan sebelum menemu bual kumpulan itu.

Spider mendakwa kedua-dua deejay tersebut juga tidak mengenali mereka termasuklah Tam sebagai penyanyi utama. Peristiwa itu membuatkan kumpulan itu naik bengang. Tam dan Tony keluar dari studio sebagai tanda protes.
Sebaliknya yang tinggal hanya Napi mewakili kumpulan tersebut. Malam Rabu lalu, Tuah dan Zaff datang bertemu saya di pejabat Mingguan Malaysia.

Kata mereka, apa yang diceritakan oleh Tam itu tidak semuanya benar.

“Mustahil kami tidak membuat persediaan tetapi kami akui ada juga kesilapan pihak kami tetapi ia bukan perkara besar. Tetapi perlu diingat, Spider juga tidak membuat persediaan ketika melangkahkan kaki ke studio Suria FM yang mereka sangkakan Sinar FM,” kata Tuah. Ikuti penjelasan Tuah dan Zaff

Berapa lama anda menjadi deejay?

Tuah: Saya sudah masuk tiga tahun. Sebelum menyertai Suria FM, saya bekerja dengan Muzik FM di RTM.
Zaff: Saya sudah masuk dua tahun dengan Suria FM.

Saya boleh katakan usia itu masih muda. Masih belum matang secukupnya. Anda setuju?

Tuah: Memang kami masih baru lagipun Suria FM sendiri masih lagi stesen radio baru. Tetapi dalam tempoh itu kami telah membuat persediaan yang cukup sebagai seorang deejay walaupun tidak sehebat deejay stesen radio lain.

Spider mendakwa anda berdua tak profesional. Tak buat persediaan sebelum menemubual mereka. Apa sebenarnya berlaku?

Tuah: Kejadian ini berlaku sebelum bulan Ramadan lalu. Penerbit kami Julia telah mengundang Spider untuk menyertai sebuah rancangan yang berkisar tentang sesuatu topik untuk dibincangkan. Mereka setuju menjadi tetamu dan datang ke studio kami.
Zaff: Rancangan ke udara pada pukul 5 petang tetapi yang datang awal ialah Napi. Tam dan Tony datang apabila rancangan sudah mula ke udara. Kami akui tak sempat jumpa mereka di luar konti kerana sibuk mengendalikan rancangan. Tetapi kami berterima kasih kerana mereka sanggup memenuhi undangan kami.

Betulkah anda tak kenal Spider?

Tuah: Mustahil. Siapa tak kenal dengan Tam. Setiap hari boleh dikatakan kami mainkan lagu mereka. Spider menang Juara Lagu. Kami kenal Spider tetapi cuma berlaku kekeliruan pada Tony dan Napi saja.
Zaff: Masa di dalam konti, Tuah hanya bertanya yang mana satu Tony dan yang mana mana satu Napi sebab keliru. Itu saja. Lagipun apa salahnya kalau mereka perkenalkan diri semasa masuk ke studio. Justeru lebih baik kami tanya daripada kami membuat andaian sendiri. Lagipun ketika itu ‘off air’.

Katanya anda tak tahu tentang album mereka. Siapa yang tanya Spider sudah ada berapa album?

Tuah: Saya mengaku kesalahan itu. Sebelum mereka datang kami sudah layari internet tapi tak semua maklumat itu ada. Lagi pun mana kita boleh ingat nama-nama dan jumlah album mereka. Pada saya ia bukan satu kesalahan kerana pertanyaan kami untuk mengesahkan fakta agar tidak berlaku kesilapan.
Zaff: Kami bertanya ketika `off air’ kerana hendak umumkan di dalam radio untuk pengetahuan pendengar tetapi malangnya mereka mula tarik muka. Kami jadi terkejut dengan perbuatan mereka itu. Cuma Napi saja yang menunjukkan budi pekerti tinggi dan seolah-olah malu dengan sikap dua kawannya itu. Malah Napi pun sempat berkata dia dah lama memendam perasan dengan sikap Tam dan Tony.

Gara-gara perkara itu saja mereka keluar dari konti?

Tuah: Tony dan Tam terus keluar. Kami ingat mereka ke bilik air. Kami teruskan perbualan dengan Napi yang masih di konti. Malangnya lama menunggu barulah kami tahu mereka sudah tinggalkan studio.
Zaff: Pada pandangan kita sebagai orang Melayu, maniskan berperangai macam itu? Kita datang ke rumah orang cara baik, dan biarlah pulang dengan cara yang sama. Pendengar mereka sedang menunggu. Mereka juga yang malu.

Ada apa-apa berlaku ketika di dalam konti sebelum mereka keluar?

Tuah: Kami suruh Tam membaca beberapa mesej kiriman peminat tetapi dia baca sambil lewa. Saya dah pandang Zaff dan Zaff pandang saya ketika itu. Kami dah tak tahu nak buat apa-apa kerana ketika itu rancangan ke udara secara langsung.

Spider kenal atau tidak anda berdua?

Tuah: Mereka tak kenal kami sebab kami bukannya deejay popular macam stesen lain. Kalau mereka mahu kami professional, mereka sepatutnya profesional juga. Ini tidak, ada di antara mereka juga boleh tanya “yang mana satu Tuah?” Pada hal ketika itu hanya saya seorang saja deejay lelaki di dalam studio tetapi saya tak kecil hati pun.
Zaff: Malah kami juga dapat tahu semasa melangkah kaki ke konti, mereka juga keliru dan tertanya-tanya ini Suria FM ke Sinar FM? Adakah mereka profesional dalam hal tersebut dan membuat persediaan sebelum datang ke tempat orang?

Apa kata pihak pengurusan selepas kejadian itu?

Tuah: Selepas membuat `post-mortem’ pihak pengurusan atasan menyebelahi kami. Dan mengambil keputusan untuk tidak menyiarkan lagu mereka kerana insiden itu. Ia bukan salah kami tetapi Spider sendiri cari masalah

Pihak syarikat rakaman mereka tak kata apa-apa?

Zaff: Universal Music ada hantar surat memohon maaf atas kejadian itu. Dia minta tidak dipanjangkan tetapi kami tak boleh buat apa-apa. Kami hanya deejay yang menjalankan tugas tetapi pihak atasan yang sudah membuat keputusan untuk tidak menyiarkan lagu mereka.

Sebelum Spider anda pernah interviu artis lain?

Tuah: Bukan saja mereka sebaliknya kami pernah menemubual Datuk Siti Nurhaliza, Kris Dayanti, Anita Sarawak dan beberapa artis popular lain. Kalau kami tak profesional, sudah tentu artis-artis itu sudah memberi komen negatif tentang kami tetapi tidak. Mereka menjayakan program kami dengan baik.

Kata Spider mereka tak kisah Suria FM nak gam mereka. Anda tak rasa tercabar?

Tuah: Sedikit pun tidak tercabar kerana kami ada maruah juga. Sebelum ini kami memutarkan lagu mereka tetapi mereka tak pernah pun berterima kasih. Kalau kami tak siarkan pun mereka tentunya tak rasa apa-apa.
Mungkin juga Suria FM stesen radio kecil. Mereka tak gerun. Setuju?
Zaff: Kami akui Suria FM baru setahun jagung. Tak apalah kerana kami juga boleh popular sedikit masa lagi tetapi kami percaya, kalau perkara yang sama terjadi pada stesen radio yang tengah popular pada masa ini, saya pasti mereka tak berani nak lari dari konti.

Apa pengajaran yang anda dapat daripada peristiwa ini?

Tuah: Kita jangan ingat semua orang boleh kenal kita walaupun kita popular. Macam saya jadi deejay, jumpa wartawan sepuluh kali pun saya kenalkan diri saya Tuah dan bersalam dengan mereka. Tak percaya tanyalah mana-mana wartawan hiburan.
Zaff: Artis, deejay dan wartawan sentiasa memerlukan. Kalau ada perkara kecil kita hendaklah bertolak ansur kerana setiap manusia tak lepas buat kesilapan. Cuma kita kena ingat, kita ini orang Melayu yang tinggal di Malaysia. Orang Melayu ada budi bahasa.

Sumber : Utusan
RP | CU | PH | RR | TCU | MFB | BM | BM | TAW | RM | SM | MLW | QL | QTS | SR | TR | TCR | HR