Tuesday, October 9, 2007

Fatimah dapat menantu Disember

JIKA mengikut perancangan, pada Disember nanti dramatis terkenal, Fatimah Abu Bakar dan suami, Syed Zainal Rashid akan menerima menantu pertama. Anak sulung pasangan ini, Sharifah Aleya, akan mengakhiri zaman bujang bersama jejaka pilihannya, Muhammad Ashraf Aasimuddin pada satu tarikh yang belum ditetapkan pada bulan berkenaan. Penyampai Hot FM yang juga pelakon serta pengacara popular itu sudah bergelar tunangan pemuzik sepenuh masa itu sejak awal tahun ini. Mereka ditunangkan dalam suasana serba sederhana, selepas acara merisik akhirnya bertukar majlis pertunangan apabila keluarga kedua-dua pihak sebulat suara menyatakan persetujuan.

"Jika diikutkan kemahuan ibu, dia mahu saya berkahwin pada usia 28 tahun. Namun, rasanya saya sudah tahu, saya memang ingin mempunyai keluarga sendiri pada usia sebegini," kata Aleya yang genap 24 tahun pada April lalu. Katanya, dia datang daripada sebuah keluarga yang cukup rapat dan ibu bapanya sendiri tidak pernah kering dengan kasih sayang. Justeru, dia berkeyakinan dia juga mampu untuk membina sebuah keluarga bahagia bersama pilihan hatinya. "Saya memilihnya kerana dia juga daripada keluarga yang amat rapat antara satu sama lain. Saya juga amat menghormatinya kerana walaupun kuat pegangan agama, namun Ashraf berfikiran lebih terbuka. Lagi pun, dialah cinta hati pertama saya. Saya pula memang dari dulu ingin mengahwini lelaki yang memenangi cinta pertama saya," akui Aleya.

Ditemui pada majlis berbuka puasa anjuran keluarganya serta Hush Entertainment milik penyanyi dan komposer Yasin, Aleya memberitahu, Ashraf juga seorang lelaki yang dilihatnya dapat membimbing dirinya, selain bapa sendiri. "Dia juga tidak pernah bagi peluang untuk saya menang. Umpamanya, jika saya berleter, dia akan berleter balik kepada saya," kata wanita muda ini mengenai tunangnya yang dikenali secara rapat hampir dua tahun lalu, menerusi rakan. Ditanya apakah dia mengimpikan sebuah perkahwinan gilang-gemilang pada penghujung tahun nanti, Aleya berkata, jika diikutkan hati, dia lebih sukakan sebuah majlis yang ringkas dan sederhana.

Namun, mengenangkan kedua-duanya daripada keluarga yang besar, apatah lagi dirinya sendiri ialah anak pertama, maka sebuah majlis yang lebih sempurna cuba diadakan. Ashraf pula memberitahu, keserasian dan persefahaman yang wujud antara mereka membuatkan dia tidak teragak-agak untuk menerima Aleya sebagai suri di hati. "Kami pasangan yang amat berkompromi dalam semua perkara. Segala masalah mudah untuk diatasi. Hakikat itulah yang menjadikan kami pasangan secocok, rasanya. Saya juga berasakan, inilah jodoh saya," katanya yang menganggap, buah hatinya itu bukan wanita yang kuat melawan.

Berkahwin pada usia 27 tahun, apakah keadaan itu tidak menjadi masalah kepadanya? Bagi Ashraf, tidak seharusnya dia memikirkan mengenai umur apabila tiba bab perkahwinan. Baginya, inilah masanya untuk dia menggalas tanggungjawab lebih besar. Lagipun, kata anak muda ini, sekiranya dia berkahwin agak lewat, belum pun anak-anak membesar, dia sendiri sudah lanjut usia. Mengenai persediaannya bergelar suami, Ashraf memberitahu, secara kebetulan dia berkawan dengan rakan yang kebanyakannya lebih berusia daripadanya. Justeru, sebahagian besar daripada mereka sudah pun mendirikan rumah tangga.

Lalu, daripada pengalaman bersahabat bersama kalangan inilah dia mengamati serta mengutip apa saja ilmu yang termampu, dalam menjadi suami yang berguna. Pada malam itu, Ashraf sebenarnya agak segan untuk bergambar bersama Aleya apabila diminta berbuat demikian. Selepas dipujuk oleh wakil media dan tunangnya sendiri, barulah dia bersedia untuk gambar dirinya dan Aleya dirakam secara berdua. "Walaupun kami sudah hampir dua tahun bercinta, tetapi saya seorang yang lebih mengambil pendekatan low profile. Saya sendiri tidak suka mengacau kerjanya dengan menghadiri setiap acara yang membabitkan dirinya. Kerana itu, ramai orang yang tidak tahu mengenai perhubungan ini sedangkan saya dan dia sudah lama bercinta agak serius.

"Saya tidak sukakan publisiti yang sebegitu. Saya bukannya jenis manusia yang suka menghebohkan mengenai kisah cinta atau menjaja hal peribadi saya. Saya tidak kisah jika ada yang sukakan publisiti sedemikian. Namun, inilah pendirian saya. Tetapi, apabila tiba masa yang sesuai, tentulah kami akan bercerita juga akhirnya," ujar jejaka yang berasal dari Sungai Buloh, Selangor ini. Ditanya apa rancangan selepas bergelar ketua keluarga, dia berkata, minatnya dalam bidang muzik akan diteruskan.

Pada masa sama, pemuda ini menyimpan impian untuk mengorak langkah lebih besar dalam bidang seni. "Jika diikutkan keinginan, saya mahu menceburi dunia penciptaan lagu dengan lebih serius lagi selepas ini. Maklum saja, tanggungjawab saya lebih besar apabila bergelar suami. Justeru, saya sendiri harus mengembangkan lagi cabang seni muzik yang saya ceburi ini. "Saya juga sedar, mencipta lagu bukannya suatu kerja yang mudah, walaupun latar belakang saya ialah dalam muzik. Lalu, saya harus mengorak langkah secara perlahan-lahan ke arah itu. Setakat ini, memang saya sudah mula mencipta dan memberikan lagu kepada orang lain. Cuma, sehingga kini, ia belum lagi dapat didengar hasilnya," kata Ashraf.

Sumber : Berita Harian
RP | CU | PH | RR | TCU | MFB | BM | BM | TAW | RM | SM | MLW | QL | QTS | SR | TR | TCR | HR