Tuesday, October 9, 2007

Jawab, jangan tak jawab!: 'Hormati kehidupan peribadi kami'

SAAT Ramadan menguak tirainya lebih tiga minggu lalu, pasangan romantis Juliana Aziz dan Jehan Miskin menerima satu perkhabaran yang menyentap tangkal hati mereka. Bayangkan ketika hari baik bulan baik ini, mereka diaibkan dengan dakwaan yang mereka sendiri tidak lakukan.

Menerusi kiriman e-mel yang dihantar kepada teman penulis, kononnya, dua hari sebelum umat Islam menjalani ibadat puasa, Jue dan Jehan kelihatan terlebih mesra di sebuah kondominium mewah milik Jehan sehingga menimbulkan perasaan kurang senang terhadap pasangan pelakon sensasi ini.

Menurut e-mel itu lagi, pengawal keselamatan yang bertugas di kondominium berkenaan juga dikatakan sudah bosan melihat gelagat Jehan dan Jue yang disifatkan mereka sebagai keterlaluan. Berjalan berpimpin tangan serta berpelukan mesra seolah-olah sudah mempunyai ikatan rasmi menambahkan lagi perasaan meluat jiran tetangga mereka. Malah, tindakan mereka yang gemar membuat 'wayang percuma' itulah membuatkan jiran tetangga tempat kediaman Jehan menghantar e-mel sekali gus menunjukkan protes mereka terhadap perlakuan dua pelakon ini. Justeru, pertemuan dengan Jue dan Jehan sewaktu pasangan ini menghadiri majlis berbuka puasa anjuran DiGi Superstars di Hotel Berjaya Times Square di Jalan Imbi baru-baru ini memberi peluang kepada penulis untuk bertanyakan sendiri cerita sebenar di sebalik kiriman e-mel itu.

Sambil menyifatkan segala dakwaan e-mel itu berunsur fitnah, Jehan cukup tenang menjawab semua persoalan yang dibangkitkan tanpa ada sedikitpun perasaan marah. Baginya, perkara ini adalah lumrah dalam kehidupannya sebagai seorang artis. Biarpun enggan memikirkan sangat soal itu, dalam hati mereka berharap segala fitnah ini segera dihentikan supaya mereka dapat menjalani kehidupan sebagai pasangan kekasih yang normal seperti insan lain tanpa ada sikap prejudis dari sesiapapun.

Hip: Bagaimana hubungan anda berdua setakat ini?
JJ: Hubungan kami masih berjalan seperti biasa. Kalau tak ada aktiviti lakonan, kami akan keluar bersama dan kalau salah seorang kami free, kami akan menemani pasangan kami di lokasi penggambaran. Itupun bergantung kepada situasi. Walaupun sebelum ini ada gosip yang menyatakan kami berdua sudah putus tapi apa yang ingin kami perbetulkan di sini adalah, kami masih pasangan kekasih dan cerita kami sudah putus itu tidak benar sekali. Kami sendiri pun ketika dimaklumkan perkara ini memang terkejut sangat. Terus cari akhbar untuk mendapatkan maklumat lanjut berhubung perkara itu.

Hip: Kenapa kalian sering menjadi mangsa gosip? Apa yang tidak kena agaknya?
JJ: Entah, kami sendiri tidak ada jawapan untuk soalan itu. Mungkin sikap kami yang agak terbuka menyebabkan orang sering hendak mencari salah kami dan mencipta pelbagai cerita untuk memanaskan keadaan. Kami seolah-olah dijadikan kambing hitam dalam soal ini.

Hip: Baru-baru ini kami mendapat tahu ada di antara jiran tetangga anda yang tidak puas hati dengan Jehan dan Jue kerana sering membuat 'wayang percuma'. Maksudnya aksi mesra yang berlebihan. Boleh komen sikit?
JJ: Ya, saya sudah baca e-mel yang dikirimkan itu dan saya rasa kata-kata yang ditulis berbentuk serangan peribadi dan berbaur cemburu akan hubungan dengan Jue. Adatlah pasangan kekasih berpegangan tangan. Bagaimanapun saya tidak boleh terima tuduhan dilemparkan peminat berkenaan seolah-olah saya dan Jue tinggal sebumbung. Saya tekankan itu adalah fitnah! Saya akui sekali sekala Jue datang, tapi kalau setakat tunggu di lobi atau tempat letak kereta, adakah ia menjadi kesalahan?

Hip: Apa kesannya gosip ini pada anda berdua?
JJ: Memang banyak. Paling utama malu untuk berdepan dengan keluarga dan peminat. Iyalah gosip itu keluar pun ketika umat Islam hendak sambut puasa. Tapi saya percaya saya di pihak yang benar. Malah lebih melegakan saya apabila ketua pengawal keselamatan yang dikatakan dalam e-mel itu datang menemui saya sambil mengakui malu dan kesal dengan cerita rekaan yang keluar dalam akhbar berkenaan.

Hip: Mungkin ada yang cemburu lantas reka cerita sendiri semata-mata untuk melihat hubungan Jue dan Jehan porak peranda?
JJ: Mungkin juga. Iyalah siapa tahu. Kadang-kadang mereka yang menyebarkan cerita ini lebih sudu daripada kuah. Suka sangat jaga tepi kain orang. Saya percaya ada yang cemburu pada kami. Kenyataan peminat berkenaan seperti mahu memalukan kami berdua. Gara-gara fitnah ini, kami dan keluarga mendapat malu. Mana saya nak letak muka pada keluarga dan masyarakat? Bagaimanapun, saya rasa saya tahu siapa yang menyebarkan fitnah ini. Saya akui ada memegang tangan Jue ketika kami berjalan beriringan di kawasan tempat letak kereta. Tapi kelakuan kami tidaklah `over' seperti yang dimaksudkan peminat terbabit. Secara kebetulan, ketika bergelak ketawa, saya terpandang beberapa gadis yang sedang memerhatikan kami itu. Mungkin itulah penyebar e-mel ini.

Hip: Mungkin pada dia apa yang anda berdua buat itu tidak manis untuk dipertontonkan di tempat umum?
JJ: Kami tidak buat apapun sebenarnya. Setakat berpegangan tangan, itu biasalah bagi pasangan kekasih. Saya tahu dan masih ingat batasan sebagai orang Islam. Saya menghormati pandangan masyarakat, tidak sesekali terfikir untuk melangkaui lebih daripada itu. Saya tahu sebagai public figure, saya perlu menjaga tata susila di depan khalayak. Cuma apa yang saya hendak peminat faham, saya juga manusia biasa. Tak sunyi dari melakukan kesilapan. Lagipun, sudah nama pasangan kekasih dan kami sendiri bukanlah seperti pasangan kekasih lain yang masih hendak cover line. Nanti kalau kami bercinta dan nak sorok-sorok, wartawan dan peminat juga yang akan tanya macam-macam soalan. Serba salah rasanya apabila berlaku situasi sebegini kerana tidak dapat memuaskan hati semua pihak.

Hip: Tamatkan saja zaman bujang. Manalah tahu sedikit sebanyak boleh juga menghapuskan cerita kontroversi seperti ini.
JJ: Saya tidak rasa perkahwinan boleh menghapuskan gosip seperti ini. Ia pasti berpanjangan. Orang kalau sudah biasa buat gosip, sampai bila-bila pun dia tidak akan berhenti. Kami tidak akan berkahwin semata-mata untuk menutup cerita seperti ini. Apabila berlaku seperti ini pada kami, barulah kami tahu mengapa sesetengah artis suka merahsiakan hubungan cinta ataupun kekasih mereka pada mereka yang tidak berkenaan. Mungkin sikap suka jaga tepi kain orang seperti inilah membuatkan mereka lebih gemar berahsia dari menceritakan hal peribadi mereka pada orang luar.

Hip: Apa harapan anda terhadap perkara ini?
JJ: Saya harap hentikanlah segera buat benda yang tidak mendatangkan faedah seperti ini. Ingatlah, kami ini golongan artis, kami sedaya upaya menghiburkan anda semua dengan lakonan kami. Jadi apa salahnya anda menghormati sedikit kehidupan peribadi kami. Apa-apa saja perkara yang membabitkan maruah serta keluarga, harap tidak akan ada sesiapa yang masuk campur. Hormatilah privacy kami. Itu saja yang kami pinta.

Sumber : Hip
RP | CU | PH | RR | TCU | MFB | BM | BM | TAW | RM | SM | MLW | QL | QTS | SR | TR | TCR | HR