Sunday, September 30, 2007

Ning, Omar naik pelamin Jun

SELEPAS bergelar tunang kepada Omar Sharif Christopher Layton Dalton, pada 19 Julai, penyanyi Ning Baizura terbang ke England, sekitar Ogos kerana mengikuti bakal suaminya itu untuk bertemu keluarga si jejaka. Tidak disangka, ada kejutan lain yang menantinya setiba di sana. Pada 15 Ogos, dia dibawa Omar memandu selama 20 minit mendaki sebuah kawasan berbukit dengan latar pemandangan indah kota Birmingham.

Tanpa diduga, Omar sekali lagi bertanya kepada penyanyi wanita bersuara soprano ini, apakah dia sudi untuk bergelar isterinya? Ning, tanpa ragu, mengatakan dia sememangnya sudi untuk menjadi permaisuri hati jejaka berusia 33 tahun berkenaan. Setelah mengenali hati budi masing-masing selama 10 bulan lamanya, dia sedar, percintaan itu pasti lebih bererti dengan ikatan pertunangan pula.

Lalu, apabila kedua-dua ditemui pada acara bersahur anjuran Artists United Records (AUR) baru-baru ini, soalan seterusnya yang diajukan kepada mereka ialah, bila lagi ikatan pertunangan itu akan berakhir di jinjang pelamin. "Jika tidak ada halangan, kami berharap majlis pernikahan dapat diadakan sekitar Jun tahun depan. Jadi, mulai sekarang hingga tibanya tarikh itu, terpaksalah kami memikirkan bagaimana majlis itu diadakan kerana ia turut membabitkan keluarga Omar yang berada di England. Jika boleh, keluarganya juga mahu menyaksikan detik bersejarah ini," ujar Ning. Kata Omar pula, berikutan tidak semua anggota keluarga dapat terbang ke mari kerana faktor usia, justeru mereka mungkin mengadakan majlis serupa di sana bagi membolehkan semua sanak saudara meraikan sama pernikahannya.

"Saya sudah membuat sedikit kajian mengenai perkara ini. Ada enam masjid di kawasan tempat tinggal Omar. Jadi, mungkin kami akan mengadakan majlis itu di sebuah daripada masjid terbabit," kata Ning yang kelihatan cukup bahagia di samping tunang tercinta. Tidak diduganya, perkenalan di Bali hampir setahun lalu membawa mereka ke alam pertunangan dan sedikit waktu lagi, alam rumah tangga pula. Malah Omar sendiri tidak pernah menyangka dia akan menjadi suami kepada seorang artis terkenal. "Ia umpama sebuah mimpi yang menjadi kenyataan. Iyalah, ramai daripada kalangan kita yang sentiasa mengimpikan untuk menjadi suami atau isteri kepada bintang terkemuka. Jadi, saya adalah antara mereka yang bertuah. Begitupun, bagi saya semua ini masih bagai mimpi," kata jejaka peramah ini.

Ditanya mengenai adat Melayu yang ‘terpaksa’ dilaluinya sebelum berjaya bergelar tunang Ning, Omar yang bekerja di sebuah syarikat berkaitan dengan petroleum ini memberitahu, dia sedikit pun tidak kisah dengan segala perincian yang harus ditempuh. Bahkan, dia sendiri yang meminta semua itu diadakan serta turut memohon keizinan untuk hadir sama pada majlis pertunangan. "Acara ini sesuatu yang tidak pernah saya alami sebelum ini. Justeru, saya teringin sekali hadir pada majlis terbabit. Saya ingin menyaksikan sendiri kekayaan budaya bakal isteri saya," kata Omar yang pernah menghadiri majlis persandingan Melayu di Negeri Sembilan, tidak lama dulu. Mengenai pengalaman pertamanya berpuasa sepanjang Ramadan, pemuda yang menjadi majikan kepada 14 kakitangan tempatan ini berkata, pada awal bulan puasa yang lalu, agak sukar untuknya menjalani ibadat berkenaan.

Begitupun, dia menyahut cabaran berpuasa dengan sebaiknya. "Perkara paling sukar dilakukan adalah untuk bangun sahur. Kadang-kadang, saya tertidur sebelum ke pejabat kerana terlalu mengantuk setelah bersahur," katanya yang mengaku agak payah untuk menahan dahaga tatkala berpuasa. Ning pula amat berbangga dengan Omar yang jarang sekali mengadu walaupun pertama kali berpuasa setelah bergelar seorang Muslim, 8 Julai lalu. Kata Ning, Omar banyak bertanya dan dia pula sedaya mungkin cuba memberikan penerangan terbaik kepada bakal suaminya itu yang mula belajar mengenai Islam sejak Disember tahun lalu. Ramadan ini juga, Ning dan Omar tidak pernah berbuka secara berasingan. Jika ada undangan berbuka di mana-mana sekalipun, Ning seboleh-bolehnya mahu Omar berbuka bersamanya. Beberapa hari lalu, dia turut berbuka bersama kakitangan Omar.

Sumber : Berita Harian
RP | CU | PH | RR | TCU | MFB | BM | BM | TAW | RM | SM | MLW | QL | QTS | SR | TR | TCR | HR