Wednesday, September 19, 2007

Tiada jodoh dengan Mawi


Ramai menyangka dialah Saliha yang dicari-cari berikutan ciri-ciri wanita Melayu yang sederhana sifatnya sebagaimana diinginkan pengarah M Nasir, ada pada Yasmin Isa, 28.Namun, entah apa sebabnya watak itu bertukar tangan kepada Puteri Sarah Liyana Megat Kamarruddin (Sarah), 22.
Khabarnya, status Yasmin sebagai ibu tunggal menjadi penghalang untuknya membawa watak rebutan ribuan gadis itu.Yasmin yang keberatan menjawab soalan ini, tetap memberi kerjasama merungkai setiap persoalan.“Terus-terang saya katakan, abang Nasir (M Nasir) tidak pernah pula memaklumkan hal (status ibu tunggal) itu kepada saya, cuma saya difahamkan ada calon yang lebih sesuai iaitu Sarah.“Kehadiran saya pada majlis sidang media Aduh Saliha tidak lama dulu pun sebagai salah seorang calon Aduh Saliha.
Justeru, dia sememangnya berhak memilih sesiapapun yang dia mahu.“Pun begitu, dia ada menawarkan saya watak Dewi Karla, cuma masih dalam pertimbangan kerana kalau ikutkan tarikh yang disebut itu bertentangan dengan jadual kerja saya,” katanya.Bertugas selama lima tahun sebagai Pembantu Peribadi kepada Pengarah di Iris Teknologi, wanita berwajah ayu ini baru setahun melancarkan karier seninya sebagai pelakon.
“Saya sedar saya memulakan langkah sebagai pelakon agak lewat. Namun, dulu saya tidak punya masa kerana selain bekerja saya juga sibuk dengan pengajian.

“Namun, selepas sekian lama memendam rasa nampaknya ia tidak terbendung lagi selepas abang Shaharudin Thamby menawarkan saya peluang membintangi filem Don.“Kami bertemu secara kebetulan dan dia bertanya sama ada saya suka berlakon atau tidak. Bagai orang mengantuk disorong bantal, tanpa banyak bicara saya terus bersetuju.“Bertitik-tolak dari itulah saya mula diberi kepercayaan membintangi drama terbitan Kuasatek Pictures iaitu Hidayah diikuti Cinta Ikon, Marabbuka, Curahan Kasih, Biarlah Rahsia, Walau Hanya Seketika, Camar Hitam dan Nasi Lemak Dina.“Walaupun baru setahun bergelar pelakon namun saya berpuas hati kerana sudah membintangi hampir 10 drama dalam masa yang singkat dan ini membuktikan ada juga pihak sudi memberi perhatian terhadap bakat saya,” katanya.
Terbaru, Yasmin menyatakan persetujuan untuk membintangi filem Janin arahan Yeop Hitler. Dia memegang watak gadis kampung bernama Rahimah, bercinta dengan seorang pemuda yang mencari rezeki sebagai nelayan.Pun begitu, sebelum menjayakan Janin, wanita kelahiran Alor Gajah, Melaka ini terlebih dulu membintangi Dan Ombak Pun Beralun arahan Johari Yusuf.Memegang watak sebagai Rubiah, drama yang bakal bersiaran di RTM ini bukan saja menyaksikannya sebagai peneraju utama bahkan mencabar kemampuannya.“Kalau ikutkan ini drama ketiga menampilkan saya sebagai watak utama, namun Rubiah paling mencabar setakat ini.“Rubiah anak tunggal ahli perniagaan dari Terengganu, masih mengamalkan kehidupan konservatif dan seakan tidak dapat menerima hakikat ditinggalkan tunangnya, seorang askar.“Maklumlah orang tidak pernah bercinta.
Akibat kejadian itu Rubiah jadi sasau. Belumpun sempat memulihkan sepenuh keyakinan ibunya pula meninggal dan ini menambahkan lagi penderitaan Rubiah.“Simpati dengan keadaannya dia dikahwinkan dengan sepupunya, Arman. Baru merasai kasih sayang, suaminya pula hilang di laut dan dalam masa sama bapanya meninggal dunia akibat kemalangan.“Hidupnya bertambah kacau dan sasau apabila mengetahui ibu mentuanya orang yang bertanggungjawab di atas kematian emaknya. Semuanya kerana mahu merebut harta peninggalan orang tuanya.“Menyedari dirinya dianiaya, Rubiah lari ke bandar dan bertemu dengan ahli korporat yang bukan saja mengubah penampilannya tetapi juga menawarkan pekerjaan sebagai pembantu di butik.“Di situ dia berkenalan dengan seorang jejaka. Namun kegembiraannya tidak berpanjangan apabila mengetahui lelaki itu anak kepada majikannya.“Masalah bertambah rumit apabila suaminya yang selama ini hilang rupanya masih hidup. Bagaimanapun mereka sudah bercerai secara taklik.
“Siapakah Rubiah akan pilih? Kalau hendak tahu jawapan kenalah tonton drama ini,” katanya yang mengidamkan watak psiko. Sepanjang temubual, Yasmin tidak lupa mengucapkan terima kasih kepada majikannya di Iris Teknologi kerana memahami minatnya.“Majikan saya cukup bertoleransi dalam hal ini, malah tidak keberatan memberikan cuti sekiranya jadual lakonan saya tidak mengganggu kerja.“Disebabkan itu berat rasanya saya meninggalkan syarikat itu biarpun mutakhir ini jadual lakonan saya semakin bertambah. “Jika keadaan mendesak saya memilih antara lakonan dan karier pasti sukar saya lakukannya, namun saya tetap memilih satu daripadanya. Barangkali lakonan menjadi pilihan kerana inilah yang saya buru sejak kecil,” katanya. Sebelum mengatur langkah berani menjadi pelakon, Yasmin terpilih sebagai finalis Pengacara Jemputan Nona 2002 yang menyaksikan Datin Norjuma Habib selaku pemenangnya.
Ditanya apakah dia tidak berminat mencuba bidang pengacaraan semula, Yasmin berkata, dia tidak menolak sekiranya ada tawaran sesuai. Lantaran itu, Yasmin tidak menang tangan apabila menjadi buruan pihak pengiklanan bahkan sehingga kini dia sudah membintangi lebih 10 iklan komersil. Antaranya Pantene, Fair & Lovely, Braun Toothpase, Good Year Tyre, Chadbury, Celcom, Colgate Kayu Sugi, Time Broadband dan Astro. Manakala untuk iklan cetak Cornflakes, Manjasari Skin Care, RHB Bank, Celcom dan Jusco.
NAMA: Yasmin Isa
PANGGILAN: Yasmin
TARIKH LAHIR: 21 Jun 1979
UMUR: 28
BINTANG: Gemini
HOBI: Berenang dan membaca buku
PEKERJAAN: Pembantu Peribadi kepada Pengarah di Iris Teknologi.
PENDIDIKAN: Diploma Pengurusan dan Perniagaan
ANTARA DRAMA: Hidayah, Cinta Ikon, Marabbuka, Curahan Kasih, Biarlah Rahsia, Walau Hanya Seketika, Camar Hitam, Nasi Lemak Dina serta Dan Ombak Pun Beralun.
KOMERSIL: Pantene, Fair & Lovely, Braun Toothpase, Good Year Tyre, Chadbury, Celcom, Colgate Kayu Sugi, Time Broadband dan Astro.
Sumber : Harian Metro
RP | CU | PH | RR | TCU | MFB | BM | BM | TAW | RM | SM | MLW | QL | QTS | SR | TR | TCR | HR