Wednesday, October 24, 2007

1957 Hati Malaya sentuhan terbaik Shuhaimi Baba


Apabila sutradara tersohor, Shuhaimi Baba mencanangkan bahawa dia akan mengarah sebuah filem sejarah yang membawa tema kemerdekaan serta pejuangnya sebagai satu subjek, saya memandangnya dari sudut yang positif.

Setidaknya ia mampu mewarnakan lagi industri perfileman tanah air ketika ini yang dipenuhi dengan filem-filem genre seram dan komedi.
Hari ini, di bawah terbitan Pesona Pictures, filem yang dinanti-nantikan itu mula ditayangkan di pawagam. Dengan menggunakan judul 1957 Hati Malaya, filem itu berjaya digarap oleh Shuhaimi, peng arah wanita yang tiga kali dinobatkan sebagai Pengarah Terbaik dalam sejarah Festival Filem Malaysia itu, menjadi sebuah filem yang memaparkan pejuang bangsa dengan begitu baik dan mudah difahami.

Ini bukan bermakna filem itu dikatakan sempurna secara total tetapi dengan kos penerbitan hampir RM3.5 juta, 1957 Hati Malaya boleh dikira mampu memberikan penjelasan yang baik tentang sejarah kemerdekaan negara kepada rakyat Malaysia.

Penataan seni serta penataan set oleh Aida Fitri Buyong, Kamarul Nizam Abdul Rahman dan Khairul Anuar Saidin juga membantu menyempurnakan lagi filem ini. Begitu juga dengan rekaan busana oleh Ezrah Rahim yang ternyata teliti dalam penghasilannya.
Tidak lengkap rasanya filem arahan Shumi tanpa pengarah fotografi kegemarannya, Mohd. Filus Ghazali yang memberikan kesan yang baik dan menyakinkan dari aspek sinematografinya.

1957 Hati Malaya telah berjaya mengembalikan sentuhan emas Shumi dalam pengarahannya serta jalan ceritanya. Tidak salah dikatakan, ini merupakan hasil kerja terbaik Shumi selepas Layar Lara yang diterbitkan pada tahun 1997.
Ada beberapa adegan dalam filem ini yang mampu membuat penontonnya meremang bulu roma. Antaranya adegan ketika Bapa Kemerdekaan, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj menyatakan tidak mempunyai wang yang cukup untuk menyertai rombongan ke London bagi menuntut kemerdekaan.

Semangat

Ketika itulah, Normala (lakonan Maya Karin) dengan penuh semangat memberikan kesemua gelang emasnya sebagai tanda mahu turut sama-sama membantu pejuang itu membebaskan negara dari penjajah.
Dek semangat kental Normala itu, kesemua mereka yang berada di Dewan Perniagaan Cina Melaka ketika itu, bangkit memberikan sumbangan berupa wang ringgit dan barang kemas meskipun nilainya tidaklah tinggi mana.
Bagi mereka yang berjiwa halus dan mendalami filem ini dengan penuh jiwa, tidak mustahil anda mampu menitiskan air mata menyaksikan babak itu.
Apatah lagi, skor muziknya yang begitu cemerlang oleh Sharon Paul yang banyak membantu mewarnai perjalanan cerita 1957 Hati Malaya.

Ditambah pula dengan lagu tema filem ini iaitu Hati yang dinyanyikan dengan penuh semangat oleh penyanyi nombor satu negara, Datuk Siti Nurhaliza.
Bila lagu tema itu berkumandang di akhir cerita, penonton akan dapat merasai jiwa filem itu dengan lebih dalam lagi dan sudah pasti akan bersetuju lagu itu cukup kena dengan perjalanan filem 1957 Hati Malaya.
Bab lakonan pula, pujian harus diberikan kepada dua bintang baru ciptaan Shumi iaitu Zaefrul Nordin yang cemerlang melakonkan watak sebagai Datuk Onn Jaafar dan Kamarulzaman Taib atau lebih dikenali dengan panggilan Che’Kem yang cukup menyerlah dan menyakinkan menerusi watak Tunku Abdul Rahman.
Pesona dua pelakon baru ini memang terserlah dan ternyata mereka merupakan pelakon pelapis yang mampu pergi jauh dalam dunia lakonan.

Malah kemunculan pelakon pembantu yang membawakan watak-watak penting dalam sejarah kemerdekaan negara juga patut diberi pujian. Watak Ibu Zain lakonan Liza Othman, Tun Abdul Razak (Na’a Murad), Tun Tan Cheng Lock (Kee Thuan Chye), Tun Dr. Ismail (Megat Sharizal), Jit Murad (Khir Johari), Tun Sambanthan (Nadarajan), Hussein Onn (Man Bai), Iqram Dinzly (Ahmad Badawi) serta Sheikh Abdullah Fahim (Datuk Rahim Razali) juga memberikan kesan yang mendalam dalam filem ini.
Percayalah, selepas menonton filem ini, pasti ramai yang ingin membuka semula buku sejarah dan mencari maklumat untuk mengetahui dengan lebih dalam lagi siapakah watak-watak itu yang sebenarnya dalam sejarah kemerdekaan negara kita.

Cuma alangkah indahnya jika filem ini ditayangkan pada bulan kemerdekaan yang lalu, nescaya, penonton akan lebih bersemangat dan menghayati filem 1957 Hati Malaya dengan penuh jiwa.
Buat peminat dan rakyat Malaysia khususnya, jangan lupa meluangkan masa anda untuk menonton 1957 Hati Malaya yang pasti memberikan kepuasan kepada anda.
Sumber : Utusan
RP | CU | PH | RR | TCU | MFB | BM | BM | TAW | RM | SM | MLW | QL | QTS | SR | TR | TCR | HR