Thursday, November 8, 2007

'Tak dinafikan ada kala saya rasa sunyi'

KETIKA bekas isterinya, Erra Fazira menemui jodoh baru 25 Oktober lalu, Yusry tidak berada di Kuala Lumpur. Duda kacak ini khabarnya membawa diri nun jauh ke utara tanah air pada hari yang sama Erra dan pasangannya Engku Emran Engku Zainal Abidin diijabkabulkan.

Jangan lekas membuat andaian kerana sebenarnya pemergian Yusry ke Pulau Pinang bukanlah merajuk atau membawa hati yang lara tetapi kerana tuntutan tugas untuk mengarahkan filem terbarunya, Cicak-Man 2. Malah perkara itu sudah dirancang awal dan menurut Yusry, Erra sendiri sudah sedia maklum akan perkara ini.

“Saya ada menerima undangan ke majlis perkahwinan itu. Erra yang memberikan kad undangannya tetapi saya tidak dapat hadir kerana penggambaran Cicak-Man 2 sudah bermula. Erra pun tahu saya sibuk dengan filem ini. “Bukan saya sengaja mengelak diri, namun memang saya terikat dengan tanggungjawab mengarahkan Cicak-Man 2. Segala-galanya sudah dirancang rapi.

Malah sebelum dia (Erra) memilih tarikh kahwin itu pun, semua orang tahu saya sibuk membuat perancangan untuk penggambaran Cicak-Man 2. “Apapun, saya mengucapkan selamat pengantin baru dan semoga selamat hingga ke anak cucu," kata Yusry tenang ketika ditemui pada majlis rumah terbuka KRU di kediaman mewahnya, baru-baru ini.

Diusik pertanyaan tidakkah dia merasa sunyi tinggal di banglo mewah tujuh bilik itu berseorangan tanpa ditemani orang tersayang, Yusry mengakui ada kalanya kesepian melanda diri. “Saya tidak nafikan ada masa saya rasa sunyi. Memang saya ada niat untuk berkahwin tapi bukan dalam waktu terdekat. Lagipun saya belum temui teman istimewa. Sekarang ini saya tidak ada masa untuk memikirkan hal lain kerana sibuk dengan kerja. Kalau ada jodoh, adalah,” ujar Yusry yang cukup terbuka berbicara hal peribadi pada malam itu.

Bercerita mengenai banglonya itu, Yusry berkata dia sudah menetap di kediamannya itu sejak enam bulan lalu. “Sejak tinggal di sini, baru hari ini rumah ini menerima kunjungan tetamu. Apabila KRU bercadang untuk mengadakan rumah terbuka untuk teman rapat, pelanggan dan juga media, saya pun terfikir untuk mengadakannya di sini. Kata orang selain kenduri rumah baru, terus adakan rumah terbuka sekali,” ujar Yusry yang enggan mendedahkan nilai sebenar banglo terbabit. Sebaliknya mengatakan banglo itu adalah hasil titik peluh yang dikumpulnya sepanjang bergelar anak seni.

Antara kelibat tetamu yang kelihatan malam itu Pengurus Besar Grand Brilliance Sdn Bhd (GBSB), Ahmad Puad Onah, Profesor Madya A Razak Mohaideen (pengarah filem), Julie Dahlan (penerbit JD Production) dan anaknya Hani, Ezlynn, Fouziah Ghous, Dafi, Fahrin Ahmad dan Linda Onn. Kata Yusry antara faktor dia memilih banglo di kawasan itu adalah kerana ia terletak berhampiran dengan pejabatnya.

“Lagipun saya suka kawasan ini. Selain dekat dengan bandaraya dan tempat kerja, kawasan ini cukup tenang sebab kebanyakan yang tinggal di sini mereka yang sudah bersara,” cerita Yusry. Diajak berbicara mengenai filem Cicak-Man 2, Yusry berkata untuk filem ini dia tidak begitu berkira soal bajet asalkan dia dapat apa yang dikehendakinya. “Jika dalam filem pertama dulu kami terikat dengan bajet tapi untuk filem ini kami tidak kisah untuk berbelanja lebih kerana saya mahu apa yang saya rancangkan dalam storyboard yang saya hasilkan itu menjadi kenyataan.

“Kalau boleh saya mahu 90 peratus yang saya gambarkan dalam storyboard itu digunakan dalam filem ini. Apabila ini berlaku, saya yakin filem ini mampu meletup seperti filem Cicak-Man,” ujar Yusry sambil memberitahu filem sekuel ini juga akan menggunakan banyak kesan imej janaan komputer (CGI). Filem yang menelan belanja sebanyak RM2.5 juta sebelum masuk kos promosi ini juga turut menampilkan watak baru iaitu RRrama lakonan pelakon jelita dari seberang Tamara Bleszynski selain mengekalkan watak asal yang diubah suai.

“Kami tidak mahu penonton keliru, jadi kami mengekalkan watak asal dalam filem ini. Cuma watak Ginger Boys yang sudah mati dalam Cicak-Man kita ubah menjadi Ginger Ghost. Mereka tampil membalas dendam dalam filem itu nanti,” dedah Yusry sambil memaklumkan pakaian Cicak-Man 2 juga akan mengalami perubahan dalam filem ini. “Filem ini juga tidak akan menggunakan kepakaran dari luar.

Semuanya akan dihasilkan anak tempatan. Saya akan berusaha keras untuk filem ini memandangkan komik adalah kegemaran saya. Buat filem kena syok sendiri. Kalau kita tak suka, macam mana orang lain hendak tengok. Dan saya sudah pun merancang untuk buat Cical-Man 3. Tengoklah nanti macam mana,” ujar Yusry separuh berahsia.

Sumber : Berita Harian
RP | CU | PH | RR | TCU | MFB | BM | BM | TAW | RM | SM | MLW | QL | QTS | SR | TR | TCR | HR